-->
עמוד הבית > מאמרים וכתבות > מדריך קמפוס לימודים לבחירת מסלול לימודים

מדריך קמפוס לימודים לבחירת מסלול לימודים

בחירת מסלול לימודים

מי מאיתנו לא דמיין בתור ילד מה יעשה כשיהיה גדול – רופא או צייר, מורה או עורכת דין? אבל ככל שאנו גדלים, מתפכחים ומגיעים לרגע ההחלטה, המחשבה על "מה אעשה כשאהיה גדול?" הופכת אצל רובנו לפחות ופחות ברורה. בחירת ייעוד או קריירה היא אחת הבחירות המשמעותיות שנעשה בחיינו, גם אם בדורות האחרונים קיימת נטייה גבוהה יותר לשינויים מקצועיים במהלך החיים. בשל העלות הגבוהה של רוב מסלולי ההכשרה למקצועות השונים, קיים חשש מוצדק להגיע למצב שבו אנו מבינים שהמקצוע שבחרנו אינו באמת מתאים לנו, או חשש מחרטה במהלך הדרך. חששות אלו תופסים מקום משמעותי בהחלטה. גורמים נוספים חשובים המשפיעים עלינו בבחירת מקצוע יכולים לכלול את ציפיות הסביבה והמשפחה מאיתנו, הצפי לרמת ההשתכרות ביחס לצרכים במציאות, הקושי של תנאי הקבלה ללימודים, אורך מסלול ההכשרה המקצועי וסיכויי הצלחתנו בו, ועוד ועוד.

אז איך בכל זאת ניתן לקחת החלטה נכונה למרות כל הלחצים והחששות מסביב? ומה ניתן לעשות על מנת להתחיל את החיים האקדמיים בראש שקט, מתוך בטחון שהצעד אותו עומדים לעשות הוא הצעד הנכון?

בחירת מסלול לימודים בעולם המודרני מלחיצה פחות

כדי להוריד את רמת הלחץ, חשוב לזכור שבעולם הדינמי והמשתנה כל הזמן שבו אנו חיים ההחלטה על מוסד הלימודים או על תחום הלימוד כבר אינה גורלית כשהיתה. נכון, זוהי החלטה חשובה ויקרה, אך אם תעשו טעות אין משמעות הדבר שתתקעו בארבעים השנים הקרובות בעבודה שאינה מתאימה או אהובה עליכם. בניגוד לעבר, שבו נהוג היה לעסוק במקצוע אחד לאורך כל החיים, היום החיים התארכו והאפשרויות התרחבו. התפתחה ההבנה כי תחום עיסוקו של אדם משתנה מהותית במשך החיים, לעיתים מספר פעמים. לכן אפשר להירגע מעט – ההחלטה לגבי תחום הלימוד אמנם חשובה ותקבע את נקודת הפתיחה לקריירה שלכם, אך לא את מהלך כל חייכם המקצועיים.

בנוסף, כדאי שתדעו שאחוז ניכר מן הסטודנטים מחליפים מסלול לימודים לאחר שנת לימודים אחת בלבד, ואחוז גדול עוד יותר אינו עוסק בהמשך בתחום שאותו למדו. הדבר מובן ביותר – רוב הסטודנטים הם אנשים צעירים מאד בתחילת דרכם, חסרי ניסיון חיים ואולי עדיין אינם מכירים את עצמם ואת האפשרויות המקצועיות העומדות בפניהם טוב מספיק. לכן סביר מאד שיעשו טעות בהתחלה ויבחרו לא נכון, ואחר כך יתקנו לתחום מתאים יותר. גם החיים עושים את שלהם, ולוקחים אותנו פעמים רבות לכיוונים שלא חשבנו עליהם כשהיינו במהלך לימודינו. הזדמנויות ניכרות בדרך שמרחיקות אותנו ממה שלמדנו אך מביאות אותנו לעיתים קרובות דווקא להצלחה והנאה רבות יותר.

להכיר את עצמנו

לאחר שנרגענו, נוכל להתפנות לבחון עם עצמנו, להבין מה חשוב ומעניין לנו, מה יעשה לנו טוב, על מה אנו מוכנים להתפשר ועל מה לא, מהם הערכים המובילים אותנו ומהן מטרותינו. אם חלק ניכר מהערך העצמי שלנו מבוסס על יכולתנו לעזור ולקדם אחרים, הרי שכדאי שנבחר במקצוע טיפולי כגון פיזיותרפיה, פסיכולוגיה, הוראה או עבודה סוציאלית. אם מטרתנו היא להשיג הכנסה גבוהה, הרי שכדאי שנבחר במקצוע כלכלי כגון מנהל עסקים, ראיית חשבון וכד'.

אחרי שחשבנו על כל הפרמטרים הנ"ל, כדאי שנאמת אותם עם קרקע המציאות, ונבדוק מהם היכולות והכישורים הטבעיים שלנו, ואילו מיומנויות וידע כבר נמצאים ברשותנו ויכולים לסייע לנו להתקדם ולהצליח בתחום שבו אנו מתעניינים. אם אנו סובלים ממגבלה כלשהי, כגון קושי בקשב וריכוז, למשל, הרי שייתכן ועבודה בתחום התכנות אינה בשבילנו ויכולה להטריף אותנו, בעוד שעבודה שבמסגרתה ניתן להיות פעילים ותנועתיים יותר תתאים לנו יותר. אם יש לנו כישורים ייחודיים או טובים במיוחד ביחס לאחרים בתחום מסויים, כגון יכולת רכישת שפה בקלות או הבנה טכנית גבוהה, הרי שכדאי מאד לנצל כישורים אלה לטובתנו כך שיתנו לנו יתרון בתחום שבו הם יכולים להיות רלוונטיים.

לאחר שהבנו מה עשוי להתאים לנו ומהן יכולותינו, חשוב שנכיר את המקצועות הקיימים בשוק. פעמים רבות נדמה לנו שאנו מכירים את המקצוע שמעניין אותנו ושהוא בדיוק מה שמתאים לנו, אבל מאוחר יותר מתברר לנו כי שעות או תנאי העבודה הכרוכים בו אינם מה שחשבנו, או שקיימים אילוצים מסויימים ביישום המקצוע המשנים את חוויית העיסוק בו באופן משמעותי. לכן חשוב מאד לבחון את כל האפשרויות המקצועיות בתחום שמסקרן אותנו. צריך לעשות שיעורי בית ולחפש מידע, לשוטט באתרים, לקרוא המלצות של סטודנטים מסיימים, ולהתייעץ עם אנשים בתחום או המכירים את התחום היטב. מומלץ לוודא מה ניתן לעשות עם התואר שאותו אתם רוצים ללמוד – האם ניתן להתקבל עמו לעבודה בתחום או שיש צורך בתואר נוסף, למשל? באילו מוסדות ניתן להשתלב באמצעות התואר ולאן ניתן להתקדם בהם? יש לבדוק מהי רמת הביקוש למקצוע בשוק העבודה, מהן האופציות להמשך לימודים אקדמיים בתחום ומה רמת התגמול הכספי בתחום. בדיקות אלו יאפשרו לכם לדעת יותר אם תוכלו לראות את עצמכם עוסקים בתחום "בחיים האמיתיים".

לא להיתקע מחשבתית

חשוב לגשת לבחירת מסלול הלימודים בראש פתוח. פעמים רבות אנו ננעלים על תחום מסוים מתוך סקרנות או אמונה כלשהי לגביו, ולא מבחינים שבכך אנו חוסמים את עצמנו מלגלות שלל מקצועות אפשריים קשורים. תחום הפסיכולוגיה, לדוגמא, מכיל בתוכו שלל תתי תחומים שאפשר להיסחף אליהם ולמצוא בהם עניין, וביניהם קרימינולוגיה, ניתוח התנהגות, ועוד. בחינת התחומים לעומק ושמירה על ראש פתוח בבחירת תחום הלימודים תוכל לפתוח בפניכם דלתות שכלל לא ידעתם על קיומן, ולאפשר לכם לדייק את ההתאמה של תחום הלימוד והעיסוק העתידי שלכם.

 

בסופו של דבר, העצה הטובה ביותר והגישה הנכונה ביותר לבחירת תחום לימודים ומקצוע היא לחשוב רק על עצמכם. כן, במקרה הזה מותר לא להתחשב ברצון ההורים או הסובבים אתכם, ולעשות רק מה שנכון לכם, מתוך ההבנה שכדי להיות טובים ומצליחים בקריירה העתידית שלכם כדאי שתהיו מלאי מוטיבציה לעשייה ובעלי נכונות להשקיע מאמץ. רק כך תוכלו להבטיח לעצמכם שתסיימו את לימודיכם בהצלחה, תחוו חוויית לימודים עמוקה ומפתחת, ותהיו מלאי התלהבות להתחיל לעבוד ולהגשים את עצמכם.

 

השאירו פרטים והיועצים המומחים של קמפוס יחזרו אליכם בהקדם

    
    צרו קשר ותתחילו לתכנן את החלום
    צרו קשר ותתחילו לתכנן את החלום
    מעדיפים בטלפון?
    חייגו לתיאום פגישה.
    03-5354449
    או כתבו לנו (הודעות טקסט בלבד):
    צרו קשר
    משרדי קמפוס פתוחים בין השעות 09:00 ל 18:00
    נווטו אלינו בוויז
    דרכי הגעה נוספות
    לקבלת מידע חינם מיועץ קמפוס לימודים מלאו את הטופס.
    שדות המסומנים בכוכבים הינם שדות חובה.