-->
עמוד הבית > מאמרים וכתבות > כמה עולה ללמוד בחו"ל לסטודנטים ישראלים לתואר ראשון?

כמה עולה ללמוד בחו"ל לסטודנטים ישראלים לתואר ראשון?

כמה עולה ללמוד בחו"ל

שכר הלימוד במדינות שונות באירופה נע בין חינם לכ-1,200 יורו, בעוד שבארצות הברית שכר הלימוד יכול להגיע ל-25,000-50,000 דולר בשנה. בקנדה, שכר הלימוד נע בין 15,000-30,000 דולר קנדי. בנוסף יש לקחת בחשבון את עלויות המחייה, באירופה בסביבות ה-1,000 יורו לחודש, ובארה"ב בין 800-2,000 דולר לחודש. מה עוד כדאי לדעת על עלויות לימודים בחו"ל לסטודנטים ישראלים?

***

שלום לכם, הרפתקנים אקדמיים! אם אתם סטודנטים ישראלים שחולמים ללמוד בחו"ל לתואר ראשון, הגעתם למקום הנכון. בין אם אתם שוקלים לעשות זאת משום שאתם מחפשים חוויה אקדמית שונה ומיוחדת או משום שאתם מתקשים להתקבל ללימודי מקצוע מסויים אוניברסיטה ישראלית, נסביר כל מה שכרוך בהחלטה ובתהליך. נחקור את כל האפשרויות האקדמיות, שכר הלימוד ועלויות המחיה, תנאי הקבלה, דרישות השפה, סוגיות מגורים, בירוקרטיה מקומית, וסוגי תוכניות תואר ראשון ומוסדות זמינים. אז קחו קפה, ובואו נתחיל!

לומדת בחו"ל כי בא לי

אם בעבר היתה סטיגמה על מי שלומד בחו"ל, הרי שהיום אפשר לשכוח ממנה לחלוטין. בימינו, בהם נוודות דיגיטלית היא עניין מקובל ואנשים נודדים בין מדינות ועבודות בקלות רבה, גם לימודים בחו"ל הם בחירה לגיטימית, שמקורה לרוב פשוט מתוך הרצון לחוויה תרבותית שונה, רצון ללמוד שפה חדשה, להכיר אנשים חדשים מכל העולם וליהנות מזמן שהייה ארוך בחו"ל, עצמאות יתרה, אפשרויות בילוי וטיול והיכרות עמוקה עם מדינה זרה. לכן גם סטודנטים שהיו יכולים להתקבל בקלות לכל אוניברסיטה ישראלית מעדיפים פעמים רבות ללמוד בחו"ל. ללימודים בחו"ל יתרונות רבים מעבר לכל הנ"ל – הם מאפשרים נטוורקינג רחב יותר ולעיתים אף השתלבות בסטאז' או בעבודה מאוחר יותר, במדינות מסויימות עלויות שכר הלימוד והמחייה נמוכות בהרבה מאלה של ישראל, והאווירה הסטודנטיאלית מעשירה, כיפית ותוססת.

לומד בחו"ל כי לא הצלחתי להתקבל לאוניברסיטה ישראלית

לא להתקבל לאוניברסיטה בישראל זה לא סוף העולם. למעשה, זו יכולה להיות תחילתו של מסע מדהים. האפשרויות ללימודים בישראל, במיוחד בתחומים מבוקשים ויוקרתיים כמו רפואה, רפואת שיניים ווטרינריה, מוגבלות מאד, וגם מועמדים בעלי נתונים נהדרים לא תמיד מצליחים להתקבל. לכן בוחרים סטודנטים ישראלים רבים ללמוד בחו"ל, במדינות בהן אפשרויות הקבלה רחבות יותר, תנאי הקבלה הגיוניים יותר ועלויות שכר הלימוד והמחייה מתאימים לתקציבם. סטודנטים המסיימים לימודי רפואה בחו"ל לא פחות מבוקשים בסופו של דבר לעבודה, ולעיתים אף יותר מבוקשים, מסטודנטים שסיימו לימודים בישראל, אז אל דאגה!

אפשרויות לימודים אקדמיים לתואר ראשון

אם אתם מכוונים גבוה ומחפשים חינוך ברף איכות מקסימלי, האוניברסיטאות המסורתיות הן בחירה מצוינת. מוסדות אלה מציעים מגוון רחב של תוכניות BA, ממדעי הרוח והחברה ועד תחומי הרפואה, ההנדסה, מדעי המחשב, ועוד. במדינות רבות יש להחליט בין לימודים באוניברסיטה ציבורית או פרטית. אוניברסיטאות ציבוריות הן זולות יותר, אך עשויות להיות בעלות כיתות גדולות יותר. אוניברסיטאות פרטיות מציעות לעתים קרובות תשומת לב אישית יותר, אך מגיעות עם תג מחיר כבד יותר.

במדינות מערב אירופה האוניברסיטאות הציבוריות הן איכותיות לא פחות ולעיתים אף יותר מאשר הפרטיות, כך שאין צורך לחשוש מבחירה בהן בשל שיקולי עלויות. במדינות אירופה כמו גרמניה, איטליה, ספרד ופורטוגל, תוכלו למצוא אוניברסיטאות ציבוריות בעלות מוניטין עולמי. בארה"ב, אוניברסיטאות "ליגת הקיסוס" כמו הרווארד, MIT וסטנפורד הן אולי החלום, אבל ישנן אוניברסיטאות נוספות מצויינות כמו אוניברסיטת מישיגן ואוניברסיטת קליפורניה. בקנדה, אוניברסיטאות כמו אוניברסיטת טורונטו ואוניברסיטת קולומביה הבריטית מציעות מגוון רחב של תוכניות BA. אוניברסיטאות מסויימות מציעות תוכניות לתואר כפול המאפשרות להשיג שני תארים בזמן קצר.

שכר לימוד ועלויות מחיה

שכר הלימוד יכול להשתנות מאד בתלוי במוסד הלימוד ומיקומו. שכר הלימוד הוא לרוב נמוך יותר באירופה, במיוחד במדינות כמו איטליה, בהן ניתן ללמוד בתשלום סמלי. עלויות המחיה יכולות להיות גבוהות, במיוחד אם אתם לומדים בערים הגדולות כמו מילאנו ופירנצה. תוכלו לצפות להוצאה של כ- 800 עד 1,200 אירו בחודש עבור מחייה.

בארצות הברית שכר הלימוד הוא סיפור אחר לחלוטין, ויכול לנוע בין 25,000 ל -50,000 דולר בשנה, לא כולל מגורים. עלויות המחיה יכולות להוסיף עוד 10,000 עד 15,000 דולר בשנה לתקציב שעליכם לגייס.

בקנדה שכר הלימוד נע בין CAD 15,000 לכ-CAD 30,000 בשנה. עלויות המחיה מעט נמוכות יותר מאשר בארה"ב, סביב 10,000 עד 12,000 דולר קנדי בשנה.

תנאי קבלה

גם כאן, ישנם הבדלים משמעותיים ביותר בין מוסד לימודים אחד למשנהו, בין מדינות שונות ואפילו בין אזרחויות שונות (ישראלית או אירופאית, למשל). באופן כללי, ממוצע ציונים גבוה הוא חיוני, אך במוסדות רבים ניתן להתקבל באמצעות מבחני קבלה ספציפיים ותו לא. בארה"ב, למשל, נדרש לעיתים קרובות ציון גבוה במבחן ה-SAT. הצגת מכתבי המלצה אף היא מקובלת באוניברסיטאות אמריקאיות. אוניברסיטאות אירופיות עשויות לבקש ידע בתחומים ספציפיים, על פי תחום הלימודים המבוקש.

דרישות שפה

אם אינכם דוברים אנגלית כשפת אם, סביר להניח שתצטרכו להוכיח את מיומנויות השפה שלכם באמצעות מבחנים כמו IELTS או TOEFL. במדינות שאינן דוברות אנגלית, לרוב יהיה עליכם להוכיח ידע בשפה המקומית ברמה מסויימת, אם כי תוכניות BA רבות מוצעות באנגלית.

ביטוח בריאות

ביטוח בריאות הוא חובה לסטודנטים זרים ברוב המדינות, בין אם דרך האוניברסיטה או ספק פרטי, ישראלי או מקומי. לרוב יש להסדיר את עניין הביטוח לפני קבלת ויזת הסטודנט, ואי אפשר לקבלה בלעדיו.

מגורים

לשם השגת מקום מגורים בזמן לימודים בחו"ל, תזדקקו לוויזת סטודנט ברוב המדינות. תהליך השכירה של מקום מגורים או מגורים במעונות משתנה ממדינה למדינה, ולעיתים אף בין עיר לעיר, אך לרוב הוא כולל הוכחת קבלה לאוניברסיטה, הוכחת יכולת פיננסית ולעיתים גם ביטוח בריאות.

עבודה

ברוב המקרים, תוכלו לעבוד במשרה חלקית באמצעות ויזת הסטודנט שלכם, אבל יש לבדוק את הכללים הרלוונטיים למדינה בקפידה. בשנה הראשונה מעטים הם הסטודנטים המצליחים לשלב לימודים ועבודה, בשל קשיי ההסתגלות הראשוניים וידע בלתי מספיק עדיין בשפה המקומית. אך בשנים הבאות, זה בהחלט יכולה להיות אופציה עבורכם שתקל על מצבכם הכלכלי ועל איכות חייכם.

 

לסיכום, בין אם אתם רוצים ללמוד בחו"ל כי אתם מחפשים חווייה ייחודית או כי לא הצלחתם להתקבל לאוניברסיטה ישראלית, כדאי שתדעו שזה לא מפחיד כמו שזה נשמע ובהחלט אפשרי. עשו מחקר מעמיק, תכננו את התקציב שלכם ודברו עם סטודנטים שכבר לומדים בחו"ל כדי להבין יותר במה מדובר. העולם מלא בהזדמנויות השכלה, ותואר ראשון בחו"ל יכול להיות חוויה משנת חיים שפותחת דלתות שאפילו לא ידעתם על קיומן.

למה לעשות הכל לבד כשאפשר לקבל ליווי חינמי מקמפוס לימודים? צוות יועצי הלימודים שלנו ישמחו לעמוד לשירותכם ולסייע לכם בתהליך הרישום, הקבלה ועוד. השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

שאלות נפוצות:

האם אוכל לעבוד תוך כדי הלימודים?

במדינות רבות, ויזות סטודנט מאפשרות עבודה במשרה חלקית, בשעות מוגבלות. יש לקחת בחשבון שבשנה הראשונה ללימודים לרוב קשה לעבוד בשל עומס הלימודים.

כיצד ניתן לקבל הכרה בתואר בישראל?

הכרה בתואר מתחלקת לשני מצבים:

הכרה לצורך דירוג שכר במגזר הציבורי בישראל
הכרה זו פשוטה וטכנית. אם מוסד הלימודים והתואר אותו למדתם מוכר רשמית במדינה בה למדתם, ולמדתם תואר מלא ולא בהתכתבות, התואר יוכר גם בישראל.

הכרה מקצועית במקצועות הדורשים רישוי כגון: אדריכלות, הנדסה, רפואה וכד'
הכרה זו מורכבת יותר, ויש לבדוק פרטנית מהן דרישות הגוף המקצועי בישראל. מידע זה מתפרסם באינטרנט וכולל דרישות כגון משך זמן הלימודים, תוכן הלימודים ודרישות נוספות.

איך נראים חיי החברה של סטודנטים בחו"ל?

חיי החברה של סטודנטים בחו"ל משתנים בין מדינה למדינה ומעיר לעיר. אך לרוב קיימות פעילויות יזומות מטעם האוניברסיטה, העיר או המחוז, הקהילה הישראלית והיהודית באזור, וכד'. מלבד זאת, ברוב הערים הסטודנטיאליות קיימות אפשרויות בילוי מגוונות לסטודנטים, כולל פאבים, מועדונים, מסיבות, ועוד.

האם צריך ביטוח בריאות?

כן, רוב המדינות דורשות מסטודנטים זרים הוכחה שיש להם ביטוח בריאות. בישראל קיימות אופציות שונות לביטוח סטודנטים בחו"ל, וניתן גם לבטח את עצמכם בביטוח מקומי ברוב המדינות.

 

השאירו פרטים והיועצים המומחים של קמפוס יחזרו אליכם בהקדם

    
    צרו קשר ותתחילו לתכנן את החלום
    צרו קשר ותתחילו לתכנן את החלום
    מעדיפים בטלפון?
    חייגו לתיאום פגישה.
    03-5354449
    או כתבו לנו (הודעות טקסט בלבד):
    צרו קשר
    משרדי קמפוס פתוחים בין השעות 09:00 ל 18:00
    נווטו אלינו בוויז
    דרכי הגעה נוספות
    לקבלת מידע חינם מיועץ קמפוס לימודים מלאו את הטופס.
    שדות המסומנים בכוכבים הינם שדות חובה.