-->
עמוד הבית > מאמרים וכתבות > השיטה הישירה: לימוד שפה זרה בגישה מהפכנית

השיטה הישירה: לימוד שפה זרה בגישה מהפכנית

לימוד שפה זרה

אחת הגישות היעילות ביותר בתחום הוראת שפות זרות נקראת "השיטה הישירה", Direct Method או Natural Method. השיטה הישירה התפתחה כתגובה לשיטות הוראת שפה מסורתיות, שהתמקדו בעיקר בדקדוק ובתרגום. שיטה זו נועדה ליצור סביבת למידה המשקפת באופן מלא את האופן שבו ילדים רוכשים באופן טבעי את שפת אמם. מה הופך אותה לכל כך יעילה ומהנה עבור הלומדים? בואו נבחן זאת לעומק:

מהי השיטה הישירה ללימוד שפה זרה?

שיטות הוראת שפות זרות השתנו באופן משמעותי במהלך השנים, ופותחו גישות שונות כדי לשפר את האפקטיביות של רכישת השפה. שורשיה של השיטה הישירה נטעו בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 כתגובה לשיטת הדקדוק-תרגום, שספגה ביקורת קשה על התמקדותה בשפה הכתובה והזנחתה את כישורי הדיבור וההאזנה.

שיטת הדקדוק-תרגום, שכללה לימוד כללי דקדוק ולאחר מכן יישומם לתרגום משפטים בין שפת היעד לשפת האם, התגלתה כדרך לא יעילה להשגת שטף ושליטה מלאה בשפה. לעומתה, השיטה הישירה ביקשה להטמיע את הלומדים בשפה הנלמדת ולעודד אותם לחשוב ולתקשר ישירות בשפה זו. זה היה רעיון מהפכני באותה תקופה, שקרא תיגר על הנורמות המסורתיות בתחום.

השיטה פותחה בעיקר על ידי בלשנים ומורים שהאמינו כי לימוד שפה צריך להיות תהליך טבעי, שבו הלומדים נחשפים לשפה בהקשר משמעותי ולא באמצעות שינון רוטיני של כללי דקדוק ואוצר מילים. השיטה מחקה את תהליכי לימוד השפה הטבעיים שבהם משתמשים ילדים כאשר הם לומדים את שפתם הראשונה. השיטה הישירה, המתמקדת בדיבור ובלמידה מתוך הקשר, סימנה שינוי משמעותי בפדגוגיה של הוראת השפה. היא הניחה את היסודות לרבות משיטות ההוראה החדשניות המקובלות בכיתות הלימוד בבתי הספר המובילים להוראת שפות זרות בכל העולם.

עקרונות מרכזיים של השיטה הישירה

השיטה הישירה בנויה על מספר עקרונות מרכזיים המבדילים אותה משיטות הוראת שפות אחרות, ושנועדו ליצור סביבת למידה דינמית ומרתקת עבור התלמידים:

לא מתרגמים: השיטה הישירה מאמצת גישה חד-לשונית. כלומר, משתמשים רק בשפה הנלמדת בכיתה. עיקרון זה מבוסס על הרעיון שחשיפה ישירה לשפה הנלמדת ללא תרגום מטפחת הבנה אינטואיטיבית יותר של השפה. היא מעודדת את התלמידים לחשוב בשפה הנלמדת במקום לתרגם הלוך ושוב בינה לבין שפת אמם.

התמקדות בדיבור: השיטה הישירה שמה דגש חזק על מיומנויות דיבור והאזנה. כבר מההתחלה, מעודדים את הלומדים לתקשר בעל פה בשפה הנלמדת. התמקדות זו נועדה לפתח את כישורי ההגייה, השטף והבנת הנשמע של הלומדים. מיומנויות קריאה וכתיבה מוצגות מאוחר יותר, לאחר ביסוס בסיס מוצק בעל פה.

למידה מתוך הקשר: בשיטה הישירה, אוצר המילים נלמד באמצעות הדגמה, משחק, חפצים או עזרים חזותיים. גישה זו, המכונה למידה מתוך הקשר, מסייעת ללומדים לקשר מילים וביטויים בשפת היעד ישירות עם המשמעויות שלהם, ללא צורך לתרגם אותה לשפת האם שלהם.

למידת דקדוק מתוך היסק: בניגוד לשיטות הוראת שפה מסורתיות, הכוללות לעתים קרובות הוראת דקדוק מפורשת, השיטה הישירה מקדמת למידה של כללי הדקדוק באמצעות שימוש בשפה. הלומדים נחשפים למבנים דקדוקיים בתוך הקשר, ומצופה מהם להסיק את הכללים מן הדוגמאות שנחשפו אליהן. גישה זו נועדה לקדם הבנה טבעית ואינטואיטיבית יותר של דקדוק, בדומה לאופן שבו ילדים רוכשים כללי דקדוק בשפתם הראשונה.

יתרונות לימוד שפה בשיטה הישירה

לשיטה הישירה מספר יתרונות המשפרים את חוויית לימוד השפה ואת הישגיה:

סביבת למידה מטמיעה: השיטה הישירה יוצרת סביבת הלמידה המטמיעה את הילד בשפה. הלומדים נחשפים כל הזמן לשפה באופן המחקה את השימוש בשפה טבעית, מה שמאיץ את רכישת השפה ועוזר ללומדים להרגיש בנוח עם הצלילים, המבנים והמקצבים של האנגלית.

פיתוח הבנת שפה אינטואיטיבית: ההתמקדות של השיטה הישירה בקשר ישיר בין מילים ומשמעותן, כמו גם הגישה שלה ללמידת דקדוק, מעודדת פיתוח של הבנה אינטואיטיבית של השפה. במקום לשנן כללי דקדוק ורשימות אוצר מילים, התלמידים לומדים להבין את השפה ולהשתמש בה באופן טבעי, באותו אופן שבו הם מבינים את שפת האם שלהם.

שיפור מיומנויות שיחה: השיטה הישירה מסייעת ללומדים לפתח מיומנויות שיח חזקות. תרגול קבוע בדיבור בשפה הנלמדת לא רק משפר את ההגייה והשטף, אלא גם בונה ביטחון בשימוש בשפה. ההתמקדות בהבנת הנשמע מסייעת ללומדים להיות טובים יותר בהבנת השפה המדוברת במצבים בחיים האמיתיים.

עידוד חשיבה בשפת היעד: אולי אחד היתרונות הייחודיים ביותר של השיטה הישירה הוא יכולתה לעודד תלמידים לחשוב בשפה הנלמדת. הוצאת שלב התרגום מתהליך הלמידה, מאלצת את הלומדים לעבד מחשבות ורעיונות ישירות בשפה האנגלית. יכולת זו 'לחשוב' בשפה הנלמדת היא צעד מכריע להשגת שטף, ותקשורת יעילה בשפה.

האתגרים של השיטה הישירה

למרות היתרונות הברורים של השיטה הישירה, היא אינה נטולת אתגרים. למשל, עלול להיווצר קושי בהוראת מושגים מופשטים, מכיוון שהשיטה מסתמכת במידה רבה על הדגמה ועזרים חזותיים להוראת אוצר מילים. קושי נוסף יכול להיווצר בתחילת התהליך, כאשר הלומד מסתגל לוויתור על ה"קביים" של התרגום משפת האם לשפה הנלמדת. בנוסף, השיטה הישירה יעילה ביותר בכיתות קטנות שבהן המורה יכול לתקשר עם כל תלמיד בנפרד. בכיתות גדולות יותר, קשה למורה להבטיח כי כל תלמיד משתתף באופן פעיל בשיעור. ולבסוף, הצלחת השיטה הישירה תלויה במידה רבה במיומנותו של המורה. מורים צריכים להיות בקיאים מאד בשפה הנלמדת, מיומנים בשימוש בהדגמה ובהקשר כדי להעביר משמעות וביצירת סביבת למידה סוחפת ומרתקת.

למרבה המזל, בתי הספר לשפות המובילים בעולם מאפשרים להתגבר בקלות על קשיים אלה. הם מציעים למידה בכיתות קטנות, ומעסיקים מורים מצטיינים מן השורה הראשונה הבקיאים מאד בשפה הנלמדת ובאופן יישום השיטה. למורים אלה כל הכלים הדרושים כדי לסייע לתלמידיהם לצלוח את המעבר לשיטת למידה זו בקלות ובהנאה. סביבת הלמידה של בתי ספר אלה מספקת אינספור הזדמנויות ללמידה משמעותית על פי עקרונות השיטה הישירה.

 

לסיכום, השיטה הישירה, גישה ייחודית להוראת שפות זרות, יכולה להיות בחירה נהדרת עבור תהליך לימוד השפה הזרה שלכם. השיטה מציעה יתרונות שיכולים לשפר את חוויית לימוד השפה, ומספקת סביבה מעודדת למידה ומעניינת, העוזרת לכם לפתח את היכולת לחשוב ולתקשר ישירות בשפה. היא מתמקדת בדיבור ובהקשבה, מיומנויות חיוניות לתקשורת בחיים האמיתיים. הלמידה אישית, מהנה ומגבירה את הבטחון שלכם להשתמש בשפה באופן חופשי וטבעי. השיטה הישירה יושמה בהצלחה בסביבות למידה שונות, והוכיחה יעילות רבה בטיפוח מיומנויות תקשורת וגישה חיובית ללמידת השפה. בשל כל הסיבות הללו, בחירה בלמידת שפה בשיטה זו בבית ספר מתקדם ללימוד השפה היא מתנה לחיים, כזו שתשרת אתכם לכל אורך חייכם.

תרצו לדעת עוד על אפשרויות לימוד שפה זרה בשיטה הישירה? צרו עמנו קשר ויועצי הלימודים שלנו ישמחו לעזור.

אולי יעניין אתכם גם:

לימודי אנגלית למבוגרים

השאירו פרטים והיועצים המומחים של קמפוס יחזרו אליכם בהקדם

    
    צרו קשר ותתחילו לתכנן את החלום
    צרו קשר ותתחילו לתכנן את החלום
    מעדיפים בטלפון?
    חייגו לתיאום פגישה.
    03-5354449
    או כתבו לנו (הודעות טקסט בלבד):
    צרו קשר
    משרדי קמפוס פתוחים בין השעות 09:00 ל 18:00
    נווטו אלינו בוויז
    דרכי הגעה נוספות
    לקבלת מידע חינם מיועץ קמפוס לימודים מלאו את הטופס.
    שדות המסומנים בכוכבים הינם שדות חובה.